Idag provade vi ett nytt sätt att starta upp och avsluta bokstavsarbetet på. Vi började med att ge alla barnen en "incheckningsbiljett" där de skulle skriva ljudet k och sen sätta lappen på tavlan. Här säger vi tydligt att man inte behöver kunna utan att vi ska öva och lära oss, då känns det okej att sätta upp en tom lapp.
Sedan såg vi på bokstavslandet och arbetade i vår bok om ljudet Kk, Qq, vi pratade också om de lappar som satt uppe för att reflektera över hur barnen tänkt.
Vi avslutade med att ge barnen en ny post-it lapp ( utcheckning) där de fick skriva ljudet k igen.
På detta vis blir det synligt för barnen att de lärt sig eller blivit lite bättre på det vi arbetat med.
Vi tycker det är så otroligt viktigt att barnen ska känna att de inte behöver kunna från början, utan i stället veta att med träning blir man bättre. Eftersom barnen fick reda på under arbetets gång att de skulle få sätta upp en ny post-it lapp i slutet av lektionen så blev de motiverade till att lära under arbetspasset. Ett fantastiskt bra arbetssätt för barnen då deras lärande synliggörs direkt.
onsdag 6 december 2017
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack, tack tack
Vi vill tacka för ett fantastiskt läsår tillsammans med era barn och er. Vi tycker att samarbetet med er har varit kanon. Tack för våra fina...
-
Nu har barnen fått en mycket välförtjänt medalj som de verkligen kan vara stolta över. De har också fått hem sin blomma som varit en symbol ...
-
Vi vill tacka för ett fantastiskt läsår tillsammans med era barn och er. Vi tycker att samarbetet med er har varit kanon. Tack för våra fina...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar